Study habits and academic performance in physiology content in medical students

Authors

Keywords:

Academic performance, Learning, Medicine students

Abstract

Introduction: the study habits of university students play a fundamental role in academic performance, so the current trend is to encourage productive study habits in students.Objective: to determine the relationship between study habits and academic performance in physiology content taught in the subject cardiovascular, respiratory, digestive and renal systems of the second year of the medical degree at the Medical Sciences Branch of Puerto Padre, during the 2022 academic year.Methods: an analytical, cross-sectional observational study was carried out on 72 students from the institution, period and previously stated objective. Two questionnaires were applied, in which the variables: age, sex, study habits and academic performance were collected. Descriptive and inferential statistics were used in data processing.Results: 65,28% of the students achieved high academic performance, with a slight predominance of the female sex; inadequate study habits were observed in none of them. The dimensions “study space and environment” and “motivation to study” showed 82,98% and 80,85% of students in the very suitable category respectively. There was a statistically significant association between academic performance, study habits and their dimensions.Conclusions: the relationship between study habits and academic performance in physiology content achieved by medical students was determined.

 

     

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Alfredo Gallego Sánchez, Filial de Ciencias Médicas de Puerto Padre. Hospital General Docente Guillermo Domínguez López.

Estudiante de medicina. Alumno ayudante de Medicina Interna.

References

Matencio Geronimo GR. Hábitos de estudio y rendimiento académico en la asignatura de Matemáticas de los estudiantes del primer semestre del SENATI Centro de formación profesional San Ramón-2016 [Tesis ]. Lima-Perú: Universidad Peruana Cayetano Heredia; 2019 [citado 24 ago 2023].102 p. Disponible en: https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/7764/Habitos-MatencioGeronimo-Gary.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tacilla Cárdenas I, Vásquez Villanueva S, Verde Avalos EE, Colque Díaz E. Rendimiento académico: universo muy complejo para el quehacer pedagógico. Muro de la Investigación. [Internet]. 2020 [citado 24 ago 2023]; 5(2):[aprox. 13 p.].Disponible en: https://revistas.upeu.edu.pe(index.php/r-Muro-investigacion/article/view/1325/1662

Grasso Imig P. Rendimiento académico: un recorrido conceptual que aproxima a una definición unificada para el ámbito superior. Reveduc [Internet]. 2020 [citado 24 ago 2023]; (20):[aprox. 16 p.].Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/4165/4128

Gonzales Aliaga EH, Tafur de la Torre AM, Figueroa Huaman MG, Ames Santillan EL. Rendimiento académico y hábitos de estudio en estudiantes de educación superior. Caso de estudio: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Rev Conrado. [Internet]. 2021 [citado 25 ago 2023]; 17(81):[aprox. 11 p.].Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n81/1990-8644-rc-17-81-17.pdf

Ramírez Montaldo R, Soto Hilario JD, Campos Comejo LL. Motivación educativa y hábitos de estudio en ingresantes de ciencias de la salud. Universidad y Sociedad. [Internet]. 2019 [citado 25 ago 2023]; 12(1):[aprox. 7 p.].Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-273.pdf

Najarro Vargas J. Hábitos de estudio y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes del segundo año de la escuela profesional de medicina de la Universidad Nacional de San Marcos, Perú. Rev Conrado [Internet]. 2020. [citado 26 ago 2023]; 16(77): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n77/1990-8644-rc-16-77-354.pdf

Hernández Ordoñez CG, Hurtado Hurtado J. Hábitos de estudio y rendimiento académico en los estudiantes de Administración de Empresas de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo. Opuntia Brava [Internet]. 2021. [citado 25 ago 2023]; 13(1):[aprox. 13 p.].Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu/index.php/opuntiabrava/article/view/993/1456

Herrera Robaina YC, Álvarez Pérez Y, Pérez Castellá YC, López Duque A, Yanes García R, Hernández García NY. Caracterización de los hábitos de estudio en estudiantes de las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 25 ago 2023]; 14(2022): [aprox. 12 p.].Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v14/2077-2874-edu-14-e2051.pdf

Fernández Jiménez ME, Rubal Lorenzo N. Los hábitos de estudio y el rendimiento académico en el primer año de la carrera de medicina. En: Morfovirtual2014,Segundo Congreso Virtual de Ciencias Morfológicas,1 al 30 de noviembre.Cuba: La Habana;2014 [citado 27 ago 2023]. Disponible en: http://www.morfovirtual2014.sld.cu/index.php/Morfovirtual/2014/paper/view/198/283

La Serna Solarí PB, Castillo Cornock TB, Viera Quijano YG. Ansiedad, autoestima y hábitos de estudio en relación al rendimiento académico de estudiantes universitarios peruanos: contexto Covid-19. Avances en odontoestomatología [Internet]. 2023. [citado 26 ago 2023]; 39(1): [aprox. 7 p.]. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/odonto/v39n1/0213-1285-odonto-39-1-2.pdf

Soto W, Rocha N. Hábitos de estudio: factor crucial para el buen rendimiento académico. Rev Innova Educ [Internet]. 2020. [citado 26 ago 2023]; 2(3): [aprox. 15 p.].Disponible en: https://www.revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/6/13

Centeno NB, Rodríguez G, Moyano E, Girvent M, Pérez J. Efecto del sexo en el rendimiento académico de estudiantes de biología biosanitaria de la Universidad Pompeu Fabra. FEM [Internet]. 2022 [citado 30 ago 2023]; 22(6): [aprox. 4 p.].Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v22n6/2014-9832-fem-22-6-269.pdf

Martínez Pérez JR, Ferrás Fernández Y, Bermúdez Cordoví LL, Ortiz Cabrera Y, Pérez Leyva EH. Rendimiento académico en estudiantes Vs factores que influyen en sus resultados: una relación a considerar. EDUMECENTRO. [Internet]. 2020 [citado 28 ago 2023]; 12(4):[aprox. 17 p.].Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v12n4/2077-2874-edu-12-04-105.pdf

González Verdecia Y, Resco Zequeira M, Sánchez Rodríguez IO. Motivación y hábitos de estudio. Su influencia en el rendimiento académico en estudiantes de enfermería. En: Cibamanz,Segundo Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas en Granma,1 al 30 de noviembre.Cuba:Manzanillo;2021.1-15.p.[citado 28 ago 2023]. Disponible en: https://cibamanz2021.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2021/paper/viewFile/508/360

Cala Calviño L, Labadie Fernández S, Álvarez González RM, Peacok Aldana S. Variables sociodemográficas relacionadas con el rendimiento académico en la asignatura Farmacología Clínica. MEDICIEGO. [Internet]. 2020 [citado 30 ago 2023]; 26 (1):[aprox. 14 p.].Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/mediciego/mdc-2020/mdc201g.pdf

Cardich San Juan RH. Hábitos de estudio y nivel de autoeficacia en el rendimiento escolar en estudiantes del nivel secundario pertenecientes al Programa de Bachillerato Internacional [Tesis]. Lima- Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2019 [citado 27 ago 2023].187 p. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/323344086.pdf

Martel Badillo YD, Paiva Bartolo DI. Hábitos de estudio en estudiantes de una institución educativa de la provincia de Chupaca en contexto de pandemia 2021 [Tesis]. Huancayo-Perú: Universidad Continental. ;2021 [citado 30 ago 2023].90 p. Disponible en: https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/12415/2/IV-FHU-501-TE-Martel-Paiva-2021.pdf

Campos Díaz RR. Hábitos de estudio y rendimiento académico en los estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022 [Tesis ]. Lima Perú: Universidad César Vallejo.; 2022 [citado 30 ago 2023].150p. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/96985/Campos-DRR-SD.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Published

2024-08-30

How to Cite

1.
Gallego Sánchez JA, Ortiz Cabrera Y, Martínez Ricardo EH, Pérez Velázquez MA, Peña Díaz CD, Ayala González G. Study habits and academic performance in physiology content in medical students. UNIMED [Internet]. 2024 Aug. 30 [cited 2025 Feb. 2];6(2):e384. Available from: https://revunimed.sld.cu/index.php/revestud/article/view/384

Issue

Section

Artículos Originales

Most read articles by the same author(s)