Teacher Training for Higher Education in Health

Authors

Keywords:

Professional training, Professional education, Medical education, Teacher training

Abstract

Introduction: the educational demand requires teachers who can design teaching, learning and evaluation strategies to motivate students to achieve significant learning through the development of competencies in the teacher himself and his students to professionalize their teaching work.

Objectives: analyze the needs and expectations for the implementation of the academic proposal of the specialty in the Traumatology and Orthopedics Hospital of the city of Puebla, Mexico.

Method: an exploratory and descriptive study that was applied at the Traumatology and Orthopedics Hospital of the city of Puebla, Mexico, in which 27 doctors participated, a Thurstone-type questionnaire was applied whose teaching competencies are five dimensions of analysis.

Results: there was evidence of limited teacher preparation and insufficient performance in educational training to guarantee the quality of the teaching-learning process. It was possible to confirm the lack of research tools available to the doctors at the Traumatology and Orthopedics Hospital in the city of Puebla, Mexico.

Conclusions: higher education must focus on conducting relevant research addressing the most pressing development problems in order to respond to global well-being, leading the change of paradigms with a focus on economic growth and sustained social development through the offer of education that prioritizes inclusion with quality, focusing on civic values through which the culture of peace is promoted and better conditions of coexistence are fostered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Graciela Martínez Gallegos, Instituto Politécnico Nacional Campus Puebla

Miembro del Sistema estatal de Investigadores. Certificación de competencia laboral en el estándar EC0050 como Diseñador de cursos para ser impartido por Internet. Certificado ✓ DOCTORADO EN EDUCACIÓN Universidad Abierta de Tlaxcala. Título y Cédula ✓ MAESTRÍA EN EDUCACIÓN con acentuación en desarrollo cognitivo. Tecnológico de Monterrey, Campus Puebla. Título y Cédula ✓ LICENCIATURA EN COMUNICACIÓN Universidad Iberoamericana, Campus Puebla. (mención honorífica).Título y Cédula

References

Grijalba Bolaños JG, Estévez Pichs M A. La inclusión escolar, un reto para la formación de Licenciados en Educación. Universidad y Sociedad [Internet].2020 [citado 2024 nov 22]; 12(1): [aprox.10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-313.pdf.

Núñez Batista AA. El mejoramiento de la formación docente: una necesidad social en el contexto dominicano actual. Varona. Rev Científico Metodológica [Internet]. 2023 [citado 2024 nov 22];(77): [aprox.16 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n77/1992-8238-vrcm-77-e2153.pdf

Rojas, Albino, & De La Cruz, Ernesto. (2012). La promoción de la Salud y la formación del docente en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador: Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez. Revista de Investigación [Internet]. 2012 [citado 2024 nov 22];36(76): [aprox.24 p.]. Disponible en: https://ve.scielo.org/pdf/ri/v36n76/art02.pdf

Manzur Quiroga SC, Balcázar González A, Ponce Cruz M. El Modelo Educativo basado en Competencias: Factor clave en la Educación Superior de las Universidades Politécnicas de México. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores [Internet]. 2021 [citado 2024 nov 22];9(1): [aprox.14 p.]. Disponible en: https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2841/2855

Falcón Villaverde M. La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Medisur [Internet]. 2013 [citado 2024 Nov 01]; 11(3): [aprox.16 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v11n3/ms06311.pdf

Arteaga Valdés E, Armada Arteaga L, Del Sol Martínez JL. La enseñanza de las ciencias en el nuevo milenio. Retos y sugerencias. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 2024 Nov 22]; 8(1): [aprox.8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus24116.pdf

Guerra Guerrero VT, Díaz Mujica AE, Vidal Albornoz K. La educación como estrategia para mejorar la adherencia de los pacientes en terapia dialítica. Rev cubana Enfermer [Internet]. 2010 [citado 2024 Nov 22]; 26(2): [aprox.11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v26n2/enf07210.pdf

Henao Castaño ÁM, Núñez Rodríguez ML, Quimbayo Díaz JH. El rol del profesional de la salud como docente universitario. Aquichan [Internet]. 2010 [citado 2024 Nov 22]; 10(1): [aprox.9 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/aqui/v10n1/v10n1a04.pdf

Vallejo López AB. El papel del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores desde la etapa inicial. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 2024 Nov 22]; 34(2): [aprox.20 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n2/1561-2902-ems-34-02-e1579.pdf

Paulín García C, Gallegos Torres RM. EL PAPEL DEL PERSONAL DE ENFERMERÍA EN LA EDUCACIÓN PARA LA SALUD. Horiz Enferm [Internet]. 2019 [citado 2024 Nov 22];30(3): [aprox.15 p.]. Disponible en: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/05/1223572/271-285.pdf

Gavilánez Villamarín SM, Armijos Moreta JF, Cleonares Borbor AM, Nevarez Moncayo JC. Formación docente enfocada en la enseñanza de la investigación en las ciencias de la salud. Conrado [Internet]. 2022 [citado 2024 Nov 22];18(86): [aprox.12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n86/1990-8644-rc-18-86-291.pdf

Montes de Oca Recio N, Machado Ramírez E. Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Rev Hum Med. [Internet]. 2011 [citado 2024 Nov 22]; 11 (3): [aprox.14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v11n3/hmc05311.pdf

Martín Hernéndez AL, Blanco Oliveros A, Venegas Zayas Bazán M, Morales Echemendía L. Actividades de aprendizaje que propician la formación investigativa desde la asignatura Información Científica en carreras Tecnológicas. Rev Hum Med [Internet]. 2022 [citado 2024 Nov 22]; 22 (2): [aprox.14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v22n2/1727-8120-hmc-22-02-257.pdf

Published

2024-12-10

How to Cite

1.
Martínez Gallegos G, Paumier-Durán AG. Teacher Training for Higher Education in Health. UNIMED [Internet]. 2024 Dec. 10 [cited 2025 Feb. 25];6(3). Available from: https://revunimed.sld.cu/index.php/revestud/article/view/401

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.