Use of ChatGPT by medical students in their teaching - learning process

Authors

Keywords:

Keywords, ChatGPT, Medical students, Teaching - learning process, Use. ChatGPT, Use.

Abstract

Introduction: today, medical education faces significant challenges, including the need to keep up to date with a vast volume of information and the pressure to develop effective clinical skills in a dynamic environment. In this context, technological tools such as ChatGPT emerge as valuable resources that can complement the teaching-learning process. Objective: to characterize the use of ChatGPT by medical students at Faculty No.2 of the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba. Method: an observational, descriptive and cross-sectional study was carried out in the period from May to July 2024 in medical students belonging to Faculty No.2 of the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba. The study population consisted of 1975 medical students enrolled at the institution in the regular day course and 310 students were selected through simple random sampling. Results: ChatGPT can be used as a complementary tool that facilitates the teaching, learning, development and evaluation experience of medical education for students, teachers and/or designers of academic programs. Conclusions: the use of ChatGPT by medical students represents an innovative addition to their educational process, offering resources that can enrich their academic and professional training, as long as it is used in an informed and ethical manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cervantes López MJ, Peña Maldonado AA, Ramos Sánchez A. Uso de las tecnologías de la información y comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina. CienciaUAT [Internet]. 2020 [citado 21 ago 2024]; 15(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/cuat/v15n1/2007-7858-cuat-15-01-162.pdf

García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 21 ago 2024]; 6(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n1/edu18114.pdf

Ordóñez Azuara YG, Gutiérrez Herrera RF, Jacobo Baca G, Beltrán Peñaloza P, Moncada Mejía JF, Ruíz Hernández F. Impacto de innovación en educación en bioética con el uso del plus y las tic. Rev. Méd. La Paz [Internet]. 2021 [citado 21 ago 2024]; 27(2): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/rmcmlp/v27n2/1726-8958-rmcmlp-27-02-17.pdf

Carretero González J Técnicas y recursos educativos en la enseñanza de la medicina. Educ. méd. [Internet]. 2010 [citado 21 ago 2024]; 13(Suppl 1): [aprox. 4 p.]. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/edu/v13s1/conferencia2.pdf

Mejía Ómar R, García C Ananías, García Grégory A. Técnicas didácticas: método de caso clínico con la utilización de video como herramienta de apoyo en la enseñanza de la medicina. Rev. Univ. Ind. Santander. Salud [Internet]. 2013 [citado 21 ago 2024]; 45(2): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/suis/v45n2/v45n2a05.pdf

Agámez Luengas S, Aldana Bolaño M, Barreto Arcos V, Santana Goenaga A. Aplicación de nuevas tecnologías de la información en la enseñanza de la medicina. Salud, Barranquilla [Internet]. 2009 [citado 21 ago 2024]; 25(1): [aprox. 22 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v25n1/v25n1a13.pdf

Pérez Abreu MR, Gómez Tejeda JJ, Cruz Díaz J, Diéguez Guach RA. Implementación de las tecnologías de la información y la comunicación en la asignatura Medicina Interna. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2021 [citado 21 ago 2024]; 32(4): [aprox. 23 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v32n4/2307-2113-ics-32-04-e1705.pdf

Rivera Rosas CN, Tadeo Calleja López JR, Ruibal Tavares E, Aguilera Duarte LJ, Macías Sánchez HS. ChatGPT: Una herramienta útil en la transformación de la educación médica. Investigación educ. médica [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 12(48): [aprox. 2 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v12n48/2007-5057-iem-12-48-117.pdf

Vega Jiménez J, Borja Gómez EE, Ramírez Álvarez PJ. ChatGPT and artificial intelligence: obstacle or advantage to higher medical education? REMS [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 37(2): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000200013&lng=es

Castillo Montes M, Ramírez Santana Ml. Experiencia de enseñanza usando metodologías activas, y tecnologías de información y comunicación en estudiantes de medicina del ciclo clínico. Formación universitaria. [Internet] 2020 [citado 21 ago 2024]; 13(3): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000300065&lng=es&nrm=iso

Sánchez Mendiola M. ChatGPT y educación médica: ¿estrella fugaz tecnológica o cambio disruptivo? Investigación educ. médica [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 12(46): [aprox. 6 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v12n46/2007-5057-iem-12-46-5.pdf

Gutiérrez Cirlos C, Carrillo Pérez DL., Bermúdez González JL., Hidrogo Montemayor I, Carrillo Esper R, Sánchez Mendiola M. ChatGPT: oportunidades y riesgos en la asistencia, docencia e investigación médica. Gac. Méd. Méx [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 159(5): [aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/gmm/v159n5/2696-1288-gmm-159-5-382.pdf

Diego Olite FM, Morales Suárez IdR, Vidal Ledo MJ. Chat GPT: origen, evolución, retos e impactos en la educación. REMS [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 37(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000200016&lng=es

Vidal Ledo MJ, Diego Olite FM, Armenteros Vera Ileana, Morales Suárez IdR, Acosta Domínguez AM, Pérez Pedro JY. Virtual Chatting on Medical Education. REMS [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 37(2): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000200017&lng=es

de Vito Eduardo L. Inteligencia artificial y ChatGPT. ¿Usted leería a un autor artificial? Medicina (B. Aires) [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 83(2): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0025-76802023000400329&lng=es.

Vidal Ledo MJ, Triana Álvarez EA., Reyes Camejo T, González Rodríguez R. Education 4.0 and its Application in Higher Medical Education. REMS [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 37(3): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000300015&lng=es

Choudhary Om P, Saini Jyoti, Challana. ChatGPT for Veterinary Anatomy Education: An Overview of the Prospects and Drawbacks. Int. J. Morphol. [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 41(4): [aprox. 5 p.]. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijmorphol/v41n4/0717-9502-ijmorphol-41-04-1198.pdf

Andrade Castellanos CA, Tapia-de la Paz MT, Farfán Flores PE. Precisión de ChatGPT en el diagnóstico de entidades clínicas en el ámbito de la medicina interna. Gac. Méd. Méx [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 159(5): [aprox. 4 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/gmm/v159n5/2696-1288-gmm-159-5-452.pdf

Achiong Alemañy M, Medina Tápanes E, González Doblado L, Suárez Merino M, Otero Sadín G, Balbona Brito R. ¿Debe modificarse la enseñanza de la Medicina para el aprendizaje en la era digital? Rev.Med.Electrón. [Internet]. 2022 [citado 21 ago 2024]; 40(6): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v40n6/1684-1824-rme-40-06-2169.pdf

García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. The Information and Communication Technology in health and medical education. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 21 ago 2024]; 6(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n1/edu18114.pdf

Mendoza Rojas HJ, Placencia Medina MD. Uso docente de las tecnologías de la información y comunicación como material didáctico en Medicina Humana. Investigación educ. médica [Internet]. 2022 [citado 21 ago 2024]; 7(26): [aprox. 9 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v7n26/2007-5057-iem-7-26-54.pdf

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Boris Miclin CD, Estrada Rodríguez Y, Leyva Argibay SR. Use of ChatGPT by medical students in their teaching - learning process. UNIMED [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Feb. 25];6(3). Available from: https://revunimed.sld.cu/index.php/revestud/article/view/398

Issue

Section

Artículos Originales

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.