Use of ChatGPT by medical students in their teaching - learning process
Keywords:
Keywords, ChatGPT, Medical students, Teaching - learning process, Use. ChatGPT, Use.Abstract
Introduction: today, medical education faces significant challenges, including the need to keep up to date with a vast volume of information and the pressure to develop effective clinical skills in a dynamic environment. In this context, technological tools such as ChatGPT emerge as valuable resources that can complement the teaching-learning process. Objective: to characterize the use of ChatGPT by medical students at Faculty No.2 of the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba. Method: an observational, descriptive and cross-sectional study was carried out in the period from May to July 2024 in medical students belonging to Faculty No.2 of the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba. The study population consisted of 1975 medical students enrolled at the institution in the regular day course and 310 students were selected through simple random sampling. Results: ChatGPT can be used as a complementary tool that facilitates the teaching, learning, development and evaluation experience of medical education for students, teachers and/or designers of academic programs. Conclusions: the use of ChatGPT by medical students represents an innovative addition to their educational process, offering resources that can enrich their academic and professional training, as long as it is used in an informed and ethical manner.Downloads
References
Cervantes López MJ, Peña Maldonado AA, Ramos Sánchez A. Uso de las tecnologías de la información y comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina. CienciaUAT [Internet]. 2020 [citado 21 ago 2024]; 15(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/cuat/v15n1/2007-7858-cuat-15-01-162.pdf
García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 21 ago 2024]; 6(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n1/edu18114.pdf
Ordóñez Azuara YG, Gutiérrez Herrera RF, Jacobo Baca G, Beltrán Peñaloza P, Moncada Mejía JF, Ruíz Hernández F. Impacto de innovación en educación en bioética con el uso del plus y las tic. Rev. Méd. La Paz [Internet]. 2021 [citado 21 ago 2024]; 27(2): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/rmcmlp/v27n2/1726-8958-rmcmlp-27-02-17.pdf
Carretero González J Técnicas y recursos educativos en la enseñanza de la medicina. Educ. méd. [Internet]. 2010 [citado 21 ago 2024]; 13(Suppl 1): [aprox. 4 p.]. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/edu/v13s1/conferencia2.pdf
Mejía Ómar R, García C Ananías, García Grégory A. Técnicas didácticas: método de caso clínico con la utilización de video como herramienta de apoyo en la enseñanza de la medicina. Rev. Univ. Ind. Santander. Salud [Internet]. 2013 [citado 21 ago 2024]; 45(2): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/suis/v45n2/v45n2a05.pdf
Agámez Luengas S, Aldana Bolaño M, Barreto Arcos V, Santana Goenaga A. Aplicación de nuevas tecnologías de la información en la enseñanza de la medicina. Salud, Barranquilla [Internet]. 2009 [citado 21 ago 2024]; 25(1): [aprox. 22 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v25n1/v25n1a13.pdf
Pérez Abreu MR, Gómez Tejeda JJ, Cruz Díaz J, Diéguez Guach RA. Implementación de las tecnologías de la información y la comunicación en la asignatura Medicina Interna. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2021 [citado 21 ago 2024]; 32(4): [aprox. 23 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v32n4/2307-2113-ics-32-04-e1705.pdf
Rivera Rosas CN, Tadeo Calleja López JR, Ruibal Tavares E, Aguilera Duarte LJ, Macías Sánchez HS. ChatGPT: Una herramienta útil en la transformación de la educación médica. Investigación educ. médica [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 12(48): [aprox. 2 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v12n48/2007-5057-iem-12-48-117.pdf
Vega Jiménez J, Borja Gómez EE, Ramírez Álvarez PJ. ChatGPT and artificial intelligence: obstacle or advantage to higher medical education? REMS [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 37(2): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000200013&lng=es
Castillo Montes M, Ramírez Santana Ml. Experiencia de enseñanza usando metodologías activas, y tecnologías de información y comunicación en estudiantes de medicina del ciclo clínico. Formación universitaria. [Internet] 2020 [citado 21 ago 2024]; 13(3): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000300065&lng=es&nrm=iso
Sánchez Mendiola M. ChatGPT y educación médica: ¿estrella fugaz tecnológica o cambio disruptivo? Investigación educ. médica [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 12(46): [aprox. 6 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v12n46/2007-5057-iem-12-46-5.pdf
Gutiérrez Cirlos C, Carrillo Pérez DL., Bermúdez González JL., Hidrogo Montemayor I, Carrillo Esper R, Sánchez Mendiola M. ChatGPT: oportunidades y riesgos en la asistencia, docencia e investigación médica. Gac. Méd. Méx [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 159(5): [aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/gmm/v159n5/2696-1288-gmm-159-5-382.pdf
Diego Olite FM, Morales Suárez IdR, Vidal Ledo MJ. Chat GPT: origen, evolución, retos e impactos en la educación. REMS [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 37(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000200016&lng=es
Vidal Ledo MJ, Diego Olite FM, Armenteros Vera Ileana, Morales Suárez IdR, Acosta Domínguez AM, Pérez Pedro JY. Virtual Chatting on Medical Education. REMS [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 37(2): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000200017&lng=es
de Vito Eduardo L. Inteligencia artificial y ChatGPT. ¿Usted leería a un autor artificial? Medicina (B. Aires) [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 83(2): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0025-76802023000400329&lng=es.
Vidal Ledo MJ, Triana Álvarez EA., Reyes Camejo T, González Rodríguez R. Education 4.0 and its Application in Higher Medical Education. REMS [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 37(3): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000300015&lng=es
Choudhary Om P, Saini Jyoti, Challana. ChatGPT for Veterinary Anatomy Education: An Overview of the Prospects and Drawbacks. Int. J. Morphol. [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 41(4): [aprox. 5 p.]. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijmorphol/v41n4/0717-9502-ijmorphol-41-04-1198.pdf
Andrade Castellanos CA, Tapia-de la Paz MT, Farfán Flores PE. Precisión de ChatGPT en el diagnóstico de entidades clínicas en el ámbito de la medicina interna. Gac. Méd. Méx [Internet]. 2023 [citado 21 ago 2024]; 159(5): [aprox. 4 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/gmm/v159n5/2696-1288-gmm-159-5-452.pdf
Achiong Alemañy M, Medina Tápanes E, González Doblado L, Suárez Merino M, Otero Sadín G, Balbona Brito R. ¿Debe modificarse la enseñanza de la Medicina para el aprendizaje en la era digital? Rev.Med.Electrón. [Internet]. 2022 [citado 21 ago 2024]; 40(6): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v40n6/1684-1824-rme-40-06-2169.pdf
García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. The Information and Communication Technology in health and medical education. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 21 ago 2024]; 6(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n1/edu18114.pdf
Mendoza Rojas HJ, Placencia Medina MD. Uso docente de las tecnologías de la información y comunicación como material didáctico en Medicina Humana. Investigación educ. médica [Internet]. 2022 [citado 21 ago 2024]; 7(26): [aprox. 9 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v7n26/2007-5057-iem-7-26-54.pdf

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en la revista UNIMED mantienen sus derechos de autor y ceden los derechos de publicación a la revista, su artículo estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0)
Los autores/as no ceden los derechos patrimoniales a la revista UNIMED, ni transfieren sus derechos de autor al editor.
Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.
De igual manera podrán establecer acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con el reconocimiento de haber sido publicado primero en esta revista.